Z tego artykułu dowiesz się:
- Najczęstsze powody braku zapłaty należności przez kontrahentów
- Jak zabezpieczyć się przed nierzetelnym kontrahentem?
- Jakie są możliwe narzędzia polubowne do podjęcia aby klient zaczął płacić?
- Jakie możesz podjąć działania by klient zaczął płacić?
- Jakie masz dodatkowe uprawnienia, kiedy Klient nie płaci?
- Co to jest ulga za złe długi?
W tym artykule postaram się przedstawić działania jakie można podjąć aby zabezpieczyć się przed niepłacącym kontrahentem i co można zrobić aby odzyskać płatność za dostarczony towar bądź usługę. Poniższy poradnik będzie również przydatny w dobie problemów przedsiębiorców wynikających z pandemii koronawirusa.
Brak zapłaty należności przez kontrahentów – najczęstsze powody
Klienci, którzy zgłaszają się do nas z problemem braku płatności należności przez kontrahenta, bardzo często podają powody jakimi usprawiedliwiają się nie płacący kontrahenci. Poniżej przedstawię kilka najczęstszych przykładów. jeśli podczas współpracy z kontrahentem, zaczną pojawiać się poniższe usprawiedliwienia jest to wyraźny sygnał do dodatkowego monitorowania czy kontrahent uregulował płatność.
- Brak otrzymania faktury – to chyba najczęstszy powód na jaki powołują się niepłacący w terminie kontrahenci. Oczywiście takie przypadki mogą się zdarzyć. Komunikacja e-mailowa lub poczta tradycyjna mogą zawieść. Trzeba jednak przyznać, że w obecnym obrocie gospodarczym i powszechnej komunikacji taki powód nie jest wystarczający. Aby uniknąć takich sytuacji, zawsze wysyłkę faktury można opatrzyć prośbą o przesłanie potwierdzenia otrzymania informacji lub skorzystać z automatycznych reguł potwierdzenia otworzenia wiadomości przez odbiorcę.
- Kontrahent zapomniał o płatności faktury – oczywiście jednostkowo takie przypadki mogą mieć miejsce. Jeśli kontrahent zaczyna brak płatności usprawiedliwiać w ten sposób i reguła ta się powtarza jest to kolejny sygnał dla przedsiębiorcy, że problem może pojawiać się częściej.
- Kontrahent deklaruje, że właśnie dokonuje lub miał dokonać wpłaty – w takim przypadku należy pamiętać, aby zweryfikować złożoną deklarację już w dniu kolejnym. Dlaczego? Po to aby brak płatności nie przedłużał się w nieskończoność. Można również poprosić kontrahenta o przesłanie potwierdzenia wykonania przelewu.
- Osoba odpowiedzialna za płatności w firmie jest na urlopie – osobą odpowiedzialną może być np. księgowa lub sam właściciel przedsiębiorstwa. Jeśli sytuacja się przeciąga, najbezpieczniej będzie poprosić o kontakt do osoby, która w firmie ma kompetencje do dokonywania płatności. Ostatecznym rozwiązaniem jest bezpośredni kontakt z członkiem zarządu czy prezesem. Taki kontakt pomoże zweryfikować czy faktycznie chodzi tylko o urlop osoby odpowiedzialnej. Może się również okazać, że nieuczciwy kontrahent po prostu korzysta z wymówki, aby wydłużyć termin płatności
- Firma ma aktualnie problemy finansowe – niestety ta przyczyna nie zwiastuje niczego dobrego dla Twojej sytuacji. Jeśli kontrahent faktycznie nie ma pieniędzy, już w tym miejscu warto z kontrahentem ustalić nowy termin płatności lub zaproponować alternatywne rozwiązania. Poniżej w artykule znajdziesz narzędzia jakimi możesz się posłużyć w tym celu.
- Kontrahent oczekuje na zapłatę od swojego klienta – jak już wcześniej pisałam, brak płatności to zamknięte koło. Szybka reakcja na brak płatności z naszej strony to klucz do sukcesu. W przypadku gdy kontrahent dopiero zaczyna mieć poważniejsze problemy z płynnością finansową istnieje szansa, że nasza płatność zostanie zrealizowana. Kontrahenci, którzy zalegają z płatnościami często tłumaczą, że nie regulują swoich zobowiązań, ponieważ sami czekają na zapłatę od klientów.
Jak zabezpieczyć się przed nierzetelnym kontrahentem?
Przed rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem, rekomenduję skorzystać z przygotowanych poniżej wskazówek. Dlaczego? Pozwolą one zabezpieczyć na przyszłość prowadzony przez biznes. Co więcej pozwolą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z brakiem uregulowania płatności w przyszłości. Przed rozpoczęciem współpracy, pamiętaj aby:
- Dokładnie sprawdzić wiarygodność potencjalnego kontrahenta w ogólnodostępnych rejestrach. Takimi rejestrami są: Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEDIG), Krajowym Rejestr Sądowy, wykaz czynnych podatników VAT czy portale społecznościowe, fora internetowe.
- Nawiązanie współpracy z kontrahentem powinno zostać sformalizowane przez zawarcie umowy. W umowie powinny znaleźć się wszelkie uzgodnienia stron. W przypadku przyszłego sporu będzie ona stanowić solidny dowód w sądzie.
- Wszelkie ustalenia w trakcie trwania współpracy wymieniaj za pomocą komunikacji e-mailowej, tak aby został po niej ślad (lub utrwal je w inny wygodny dla Ciebie sposób sposób).
- Kontrolować poprawność wystawienia faktur oraz ich terminową płatność. Każda, nawet drobna pomyłka, może zadziałać na Twoją niekorzyść.
- Jeśli skala prowadzonego biznesu jest spora, należy pomyśleć o stworzeniu procedury monitorującej przepływ płatności w swojej firmie. Procedura dodatkowo powinna regulować, jakie kroki należy podjąć w przypadku gdy kontrahent nie płaci należności.
Polubowne narzędzia ułatwiające odzyskanie należności
Zastanówmy się co zrobić w przypadku gdy kontrahentowi skończą się wymówki uzasadniające brak zapłaty za wystawioną fakturę, a przelew w dalszym ciągu nie wpłynął na nasze konto? Poniżej przygotowałam kilka uniwersalnych rad, które ułatwią Ci odzyskanie swojej należności.
- W pierwszej kolejności jak najszybciej podejmij działania w ramach komunikacji miękkiej. Poinformuj klienta e-mailowo lub telefonicznie, że płatność za wystawioną fakturę nie wpłynęła. Taki telefon najlepiej wykonaj w ciągu 5 dni od momentu upłynięcia daty płatności. Im szybciej podejmiesz działania tym większe prawdopodobieństwo, że jeśli kontrahent zaczyna mieć problemy Twoja płatność znajdzie się u szczytu listy “do uregulowania”.
- Bądź nieustępliwy, jeżeli klient mimo obietnic nie dokonuje płatności. Zadzwoń po raz kolejny.
- Podczas rozmów poinformuj kontrahenta o możliwych konsekwencjach np. wstrzymaniu dostarczania usług lub towarów. Ostatecznie można poinformować kontrahenta, że umowa zostanie wypowiedziana.
- Jeśli Twoja firma może sobie na to pozwolić, zaproponuj – rozłożenie płatności na raty. Pamiętaj jednak aby termin ten nie był terminem zbyt odległym, bo powstały dług może się przedawnić.
Jakie działania możesz podjąć aby klient zaczął płacić?
- Wyślij wezwanie do zapłaty – co w przypadku gdy pomimo podjęcia prób negocjacji z kontrahentem aby zapłacił polubownie, nadal nie dokonuje on płatności. Przygotuj oficjalne wezwanie do zapłaty. Takie wezwane możesz sporządzić sam lub z pomocą profesjonalnego pełnomocnika. Wezwanie powinno zawierać:
- Datę wezwania do zapłaty
- Wskazanie wierzyciela (w przypadku gdy kontrahent nie płaci, stajemy się jego wierzycielem)
- Podstawę żądania – tytuł, z którego wynika dane zobowiązanie np. wskazanie konkretnej faktury bądź umowy
- Określenie kwoty zadłużenia wraz z odsetkami
- Określenie sposobu i terminu jej zapłaty
- Wskazanie ewentualnych sankcji jakie zostały przewidziane na wypadek gdyby kontrahent wykazał się biernością na otrzymane wezwanie
- Do wezwania możemy dołączyć podstawę żądania tj. kopię faktur lub umowę – nie jest to jednak wymóg konieczny
- Podpis wierzyciela oraz wskazanie terminu sporządzenia wezwania
- Przygotuj porozumienie dot. płatności – taki dokument można sporządzić w przypadku gdy kontrahent przejawia chęci regulowania zobowiązania, jednak zobowiązanie na ten moment przekracza jego możliwości finansowe. Możesz zawrzeć w takiej sytuacji porozumienie, w którym rozłożysz płatność na raty wskazując nowy termin płatności. W ten sposób powstałe zobowiązanie zostanie odnowione i nie będziesz musiał się martwić, iż wydłużona płatność spowoduje jego przedawnienie.
- Zaproponuj przewłaszczenie na zabezpieczenie – jest to dobre rozwiązanie jeśli Twój kontrahent nadal chce współpracować. W takim przypadku możesz zaproponować mu jako zabezpieczenie własnych interesów przewłaszczenie na zabezpieczenie. Co to takiego? Wyjaśniając w najprostszy sposób to forma zabezpieczenia wierzytelności. Przewłaszczenie polega na przeniesieniu przez kontrahenta prawa własności swojej rzeczy na Ciebie. Takie porozumienie strony zawierają w formie umowy. Umowa ta zawierana jest z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy zobowiązanie zostanie uregulowane, rzecz należy mu zwrócić.
- Korzystaj z instytucji dobrowolnego poddani się egzekucji – już przy zawarciu umowy możesz zabezpieczyć swoją przyszłość w przypadku nierzetelnych Kkontrahentów. Niektórzy przedsiębiorcy przy zawieraniu umów wymagają od kontrahenta, aby jako zabezpieczenie wykonania umowy dołączył oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się egzekucji sporządzone w formie aktu notarialnego. Takie oświadczenie, po uzyskaniu w sądzie klauzuli wykonalności, stanowi bezpośrednią podstawę do wszczęcia egzekucji przeciwko nierzetelnemu kontrahentowi (unikamy więc długich procesów sądowych).
Dodatkowe uprawnienia wierzyciela
40 EURO rekompensaty za opóźnienie w płatności
Jest to dodatkowe uprawnienie dla przedsiębiorcy. Przysługuje ono w kwocie 40 Euro i należy się przedsiębiorcy, który spełnił swoje świadczenia lecz nie otrzymał za nie zapłaty w określonym terminie. Rekompensata została wprowadzona Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Wartość rekompensaty przeliczana jest na polską walutę według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski dla ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.
Naliczanie 40 Euro rekompensaty nie jest uzależnione od skierowania sprawy do sądu. Co to oznacza? O rekompensatę można ubiegać już od dnia nabycia uprawnień do odsetek, czyli na etapie postępowania przedsądowego, w momencie kiedy klient nie zapłaci.
Uprawnienie do dochodzenia rekompensaty uzależnione jest od spełnienie łącznie trzech warunków:
- zaległość wynika z umowy między przedsiębiorcami
- kontrahent nie zapłacił w terminie (albo w ogóle nie zapłacił, albo zapłacił po terminie)
- zostały podjęte choć minimalne działania windykacyjne np. wysłanie wezwania do zapłaty, wykonanie telefonu z ponagleniem.
Uprawnienie do naliczania odsetek
Odsetki to jeden z najczęściej stosowanych rodzajów rekompensaty za nieopłacone w terminie należności. W przypadku opóźnień w transakcjach handlowych między przedsiębiorcami stosujemy tzw. odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych. Zasadę naliczania odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych reguluje Ustawa z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Uprawnienie do naliczania odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych przysługuje, gdy obiema stronami transakcji są:
- przedsiębiorcy
- podmioty prowadzące działalność, o której mowa w 6 ust. 1 Ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
- osoby wykonujące wolny zawód
- oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych
- podmioty, o których mowa w 3 ust. 1 Ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
- przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.
Co to jest ulga za złe długi?
W przypadku gdy kontrahent nam nie płaci, mimo wszystko jesteśmy zobowiązani do zapłacenia podatku VAT w ustawowym terminie. Jest to kolejny powód aby zabezpieczyć się przed niesolidnymi kontrahentami oraz monitorować własne płatności. Z pomocą przedsiębiorcy przychodzi mechanizm nazywany ulgą na złe długi. W myśl procedury określonej w art. 89a i 89b pkt 1 Ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przedsiębiorca zobowiązany jest dokonać korekty podatku naliczonego w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju.
Aby skorzystać z ulgi muszą być spełnione następujące warunki:
- sprzedaży dokonaliśmy na rzecz podatnika VAT czynnego, niebędącego w trakcie likwidacji bądź upadłości, postępowania restrukturyzacyjnego (na dzień przed złożeniem deklaracji, w której ubiegamy się o ulgę)
- wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni
- od terminu płatności za wierzytelność minęło 90 dni
- od daty wystawienia faktury za wierzytelność nie upłynęły 2 lata (licząc od końca roku, w którym fakturę wystawiono).
W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z dochodzeniem należności lub potrzebujesz wsparcia prawnego w zakresie ich odzyskiwania od nierzetelnych kontrahentów zapraszam do kontaktu z naszymi ekspertami.
Radca prawny
Karolina zdobywała doświadczenie w kancelariach prawnych zajmujących się windykacją należności w obszarze postępowań cywilnych, ze szczególnym uwzględnieniem dochodzenia roszczeń przysługujących konsumentom. W swojej karierze zawodowej łączyła wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z prowadzeniem procesów sądowych, egzekucyjnych oraz zarządzaniem projektami prawnymi na dużą skalę. Posiada doświadczenie z zakresu prawa cywilnego, handlowego i gospodarczego, a także doświadczenie procesowe w prowadzeniu postępowań w sprawach cywilnych. więcej >>